Artykuł podkreśla znaczenie linki zmiany biegu oraz linki gazu w autobusach, szczególnie ze względu na ich długą...
-
MenuPowrót
- Strona główna
-
Bowden Cables Producer
-
-
Linki do pojazdów
- LINKA AUTOBUSU
-
LINKA BUDOWLANA
- LINKA BLOKADY RAMIENIA
- LINKA GASZENIA
-
LINKA GAZU
- LINKA GAZU CATERPILLAR
- LINKA GAZU ATLAS WEYCOR
- LINKA GAZU BOMAG
- LINKA GAZU CASE
- LINKA GAZU JCB,FASTRAC
- LINKA GAZU KOMATSU
- LINKA GAZU KRAMER
- LINKA GAZU LIEBHERR
- LINKA GAZU MANITOU
- LINKA GAZU MASSEY FERGUSON
- LINKA GAZU MIKASA
- LINKA GAZU NEW HOLLAND
- LINKA GAZU SCHAEFF
- LINKA GAZU TAKEUCHI
- LINKA GAZU TEREX-FERMEC
- LINKA GAZU VOLVO
- LINKA GAZU WACKER
- LINKA HAMULCA
- LINKA JAZDY PRZÓD TYŁ
- LINKA KLIMY
- LINKA KOLUMNY
- LINKA LEMIESZA
- LINKA MASKI
- LINKA NAPĘDU
- LINKA OTWIERANIA DRZWI
- LINKA PEDAŁU
- LINKA PŁUGA
- LINKA SCHOWKA
- LINKA SPRZĘGŁA
- LINKA STABILIZATORÓW
- LINKA STEROWANIA
- LINKA SZCZĘK ŁYŻKI
- LINKA ZAGĘSZCZARKI
- LINKA CIĘŻAROWA
- LINKA DO SAMOCHODU
-
LINKA DO TRAKTORÓW, KOMBAJNÓW
- LINKA BIEGU PEŁZAJĄCEGO
- LINKA BLOKADY
- LINKA DO TRAKTORKÓW JAPOŃSKICH
- LINKA DRZWI
-
LINKA GASZENIA
- LINKA GASZENIA C 360
- LINKA GASZENIA CASE
- LINKA GASZENIA CLAAS
- LINKA GASZENIA DEUTZ
- LINKA GASZENIA FARMER
- LINKA GASZENIA FARMTRAC
- LINKA GASZENIA FENDT
- LINKA GASZENIA FERGUSON
- LINKA GASZENIA FIAT
- LINKA GASZENIA FORD
- LINKA GASZENIA ISEKI
- LINKA GASZENIA JOHN DEERE
- LINKA GASZENIA KOJA
- LINKA GASZENIA KUBOTA
- LINKA GASZENIA L-1800/1650
- LINKA GASZENIA MF
- LINKA GASZENIA MINITRAKTORA
- LINKA GASZENIA MTZ
- LINKA GASZENIA NEW HOLLAND
- LINKA GASZENIA PRONAR
- LINKA GASZENIA RENAULT
- LINKA GASZENIA RVI
- LINKA GASZENIA SAME
- LINKA GASZENIA STEYR
- LINKA GASZENIA UNIWERSALNA
- LINKA GASZENIA URSUS
- LINKA GASZENIA VALTRA
-
LINKA GAZU
- LINKA GAZU CASE
- LINKA GAZU CLASS
- LINKA GAZU DEUTZ
- LINKA GAZU DEUTZ FAHR
- LINKA GAZU FARMER
- LINKA GAZU FENDT
- LINKA GAZU FIAT
- LINKA GAZU FORD
- LINKA GAZU ISEKI
- LINKA GAZU JOHN DEERE
- LINKA GAZU KIOTTI
- LINKA GAZU KOJA
- LINKA GAZU KUBOTA
- LINKA GAZU LAMBORGHINI
- LINKA GAZU LANDINI
- LINKA GAZU LOVOL
- LINKA GAZU MASSEY FERGUSON
- LINKA GAZU MC CORMICK
- LINKA GAZU MINITRAKTOR
- LINKA GAZU MITSUBISHI
- LINKA GAZU NEW HOLLAND
- LINKA GAZU PRONAR
- LINKA GAZU RENAULT
- LINKA GAZU ROZKWIT
- LINKA GAZU SAME
- LINKA GAZU VALTRA
- LINKA GAZU YAMAHA
- LINKA GAZU ZETOR
- LINKA GAZU KOSIARKI
-
LINKA GAZU NOŻNEGO
- LINKA GAZU NOŻNEGO 1
- LINKA GAZU NOŻNEGO CLAAS
- LINKA GAZU NOŻNEGO DEUTZ-FAHR
- LINKA GAZU NOŻNEGO FARMTRAC
- LINKA GAZU NOŻNEGO JOHN DEERE
- LINKA GAZU NOŻNEGO KOJA
- LINKA GAZU NOŻNEGO LANDINI
- LINKA GAZU NOŻNEGO MASSEY FERGUSON
- LINKA GAZU NOŻNEGO NEW HOLLAND
- LINKA GAZU NOŻNEGO PRONAR
- LINKA GAZU NOŻNEGO RENAULT
- LINKA GAZU NOŻNEGO URSUS
-
LINKA GAZU RĘCZNEGO
- LINKA GAZU RĘCZNEGO CASE
- LINKA GAZU RĘCZNEGO FARMTRAC
- LINKA GAZU RĘCZNEGO FENDT
- LINKA GAZU RĘCZNEGO FIAT
- LINKA GAZU RĘCZNEGO KOJA
- LINKA GAZU RĘCZNEGO LANDINI
- LINKA GAZU RĘCZNEGO MASSEY FERGUSON
- LINKA GAZU RĘCZNEGO NAGLAK
- LINKA GAZU RĘCZNEGO NEW HOLLAND
- LINKA GAZU RĘCZNEGO PRONAR
- LINKA GAZU RĘCZNEGO URSUS
- LINKA GAZU RĘCZNEGO ZETOR
- LINKA GAZU WYKASZARKiI
- LINKA HAMULCA
- LINKA HAMULCA NAJAZDOWEGO
- LINKA HAMULCA NOŻNEGO
- LINKA HAMULCA POMOCNICZEGO
-
LINKA HAMULCA RĘCZNEGO
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO CASE
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO CLAAS
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO DAVID BROWN
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO DEUTZ
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO FARMER
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO FARMTRAC
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO FENDT
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO FIAT
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO FORD
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO JOHN DEERE
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO KOJA
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO LANDINI
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO MASSEY FERGUSON
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO NAGLAK
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO NEW HOLLAND
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO PRONAR
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO RENAULT
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO SAME
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO SOLID WORKS
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO STEYR
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO URSUS
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO VALTRA
- LINKA HAMULCA RĘCZNEGO ZETOR
- LINKA HYDRAULIKI
- LINKA KABINY
- LINKA KOJA
-
LINKA LICZNIKA
- LINKA LICZNIKA C 328
- LINKA LICZNIKA C 330
- LINKA LICZNIKA C 360
- LINKA LICZNIKA C 385
- LINKA LICZNIKA CASE
- LINKA LICZNIKA CLAAS
- LINKA LICZNIKA DAVID BROWN
- LINKA LICZNIKA DEUTZ
- LINKA LICZNIKA DRONNINGBORG
- LINKA LICZNIKA FENDT
- LINKA LICZNIKA FIAT
- LINKA LICZNIKA FORD
- LINKA LICZNIKA JOHN DEERE
- LINKA LICZNIKA LAMBORGHINI
- LINKA LICZNIKA MASSEY FERGUSON
- LINKA LICZNIKA MF 235
- LINKA LICZNIKA NEW HOLLAND
- LINKA LICZNIKA RENAULT
- LINKA LICZNIKA ROLNICZY
- LINKA LICZNIKA SAME
- LINKA LICZNIKA SAMPO
- LINKA LICZNIKA T 25
- LINKA LICZNIKA VOLVO
- LINKA LICZNIKA ZETOR
- LINKA MASKI
- LINKA METALFACH
- LINKA MOTOWIDŁA
- LINKA NAGRZEWNICY
- LINKA OBROTOMIERZA
- LINKA ODPRĘŻNIKA
- LINKA ODŚNIEŻARKI
- LINKA OTWIERANIA DRZWI
- LINKA PODNOŚNIKA
- LINKA REDUKTORA
- LINKA REWERSU
- LINKA ROZDZIELACZA
- LINKA ROZDZIELACZA WOM
- LINKA SEPARATORA
- LINKA SKRZYNI BIEGÓW
-
LINKA SPRZĘGŁA
- LINKA SPRZĘGŁA CASE
- LINKA SPRZĘGŁA CAVO
- LINKA SPRZĘGŁA CLAAS
- LINKA SPRZĘGŁA CYNKOMET
- LINKA SPRZĘGŁA DEUTZ
- LINKA SPRZĘGŁA FARMER
- LINKA SPRZĘGŁA FARMTRAC
- LINKA SPRZĘGŁA FIAT
- LINKA SPRZĘGŁA HATTA
- LINKA SPRZĘGŁA JOHN DEERE
- LINKA SPRZĘGŁA KOJA
- LINKA SPRZĘGŁA LAMBORGHINI
- LINKA SPRZĘGŁA LANDINI
- LINKA SPRZĘGŁA MASSEY FERGUSON
- LINKA SPRZĘGŁA METALFACH
- LINKA SPRZĘGŁA MINITRAKTOR
- LINKA SPRZĘGŁA NEW HOLLAND
- LINKA SPRZĘGŁA PRONAR
- LINKA SPRZĘGŁA RENAULT
- LINKA SPRZĘGŁA SAME
- LINKA SPRZĘGŁA STEYR
- LINKA SPRZĘGŁA URSUS
- LINKA SPRZĘGŁA VOLVO
-
LINKA SPRZĘGŁA WOM
- LINKA SPRZĘGŁA WOM CASE
- LINKA SPRZĘGŁA WOM DAWID BROWN
- LINKA SPRZĘGŁA WOM DEUTZ-FAHR
- LINKA SPRZĘGŁA WOM FARMER
- LINKA SPRZEGŁA WOM FARMTRAC
- LINKA SPRZĘGŁA WOM FENDT
- LINKA SPRZĘGŁA WOM FIAT
- LINKA SPRZĘGŁA WOM KUBOTA
- LINKA SPRZĘGŁA WOM LANDINI
- LINKA SPRZĘGŁA WOM MASSEY FERGUSON
- LINKA SPRZĘGŁA WOM NEW HOLLAND
- LINKA SPRZĘGŁA WOM RENAULT
- LINKA SPRZĘGŁA WOM SAME
- LINKA SPRZĘGŁA WOM STEYR
- LINKA SPRZĘGŁA WOM URSUS
-
LINKA STEROWANIA
- LINKA STEROWANIA BRANSON
- LINKA STEROWANIA CASE
- LINKA STEROWANIA CLAAS
- LINKA STEROWANIA CRYSTAL
- LINKA STEROWANIA DAVID BROWN
- LINKA STEROWANIA DEUTZ
- LINKA STEROWANIA FARMTRAC
- LINKA STEROWANIA FENDT
- LINKA STEROWANIA JOHN DEERE
- LINKA STEROWANIA KOJA
- LINKA STEROWANIA LANDINI
- LINKA STEROWANIA MASSEY FERGUSON
- LINKA STEROWANIA METALFACH
- LINKA STEROWANIA NEW HOLLAND
- LINKA STEROWANIA ORSi
- LINKA STEROWANIA PRONAR
- LINKA STEROWANIA RENAULT
- LINKA STEROWANIA ROLNICZA
- LINKA STEROWANIA SULKY
- LINKA STEROWANIA TUZ
- LINKA STEROWANIA URSUS
- LINKA STEROWANIA HYDRAULIKĄ
- LINKA STEROWANIA OGRZEWANIEM
- LINKA STEROWANIA PODNOŚNIKIEM
- LINKA STEROWANIA POMPĄ
- LINKA STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ
- LINKA STEROWANIA PRZEDNIM NAPĘDEM
-
LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM CASE
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM DEUTZ
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM FARMTRAC
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM FENDT
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM FERGUSON
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM JOHN DERE
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM LAMBORGHI
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM LANDINI
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM PRONAR
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM REANAULT
- LINKA STEROWANIA ROZDZIELACZEM SAME
- LINKA STEROWANIA TRYBEM PEŁZANIA
- LINKA STEROWANIA WOM
- LINKA STEROWANIA ZAWOREM
- LINKA STEROWANIA ŁADOWACZEM CZOŁOWYM
- LINKA STERUJĄCA
- LINKA WKŁADU LICZNIKA
- LINKA WŁĄCZANIA SKRZYNI
- LINKA ZABEZPIECZENIA
- LINKA ZACIĄGU
- LINKA ZACZEPU
- LINKA ZAMKA
- LINKA ZAWORU
- LINKA ZAWORU SPRZĘGŁA
- LINKA ZAŁĄCZANIA
-
LINKA ZMIANY BIEGÓW
- LINKA ZMIANY BIEGU CASE
- LINKA ZMIANY BIEGU CLAAS
- LINKA ZMIANY BIEGU DEUTZ-FAHR
- LINKA ZMIANY BIEGU FARMTRACK
- LINKA ZMIANY BIEGU FORD
- LINKA ZMIANY BIEGU JOHN DEERE
- LINKA ZMIANY BIEGU LAMBORGHINI
- LINKA ZMIANY BIEGU MASSEY FERGUSON
- LINKA ZMIANY BIEGU NEW HOLLAND
- LINKA ZMIANY BIEGU RENAULT
- LINKA ZMIANY BIEGU SAME
- LINKA ZMIANY BIEGU STEYR
- LINKA ZMIANY BIEGU URSUS
- LINKA ZWALNIAJĄCA ZATRZASK
- LINKI ROLNICZE
- LINKA FORTSCHRITT
- LINKA HAMULCOWA PRZYCZEPY
-
LINKA MOTOCYKLA
- LINKA DO BUELL
- LINKA DO MOTOCYKLA TRIUMPH
- LINKA DO QUADA
-
LINKA DO SKUTERA
- LINKA DO SKUTERA CHIŃSKIEGO
-
LINKA DO SKUTERA EURO / JAPAN
- LINKA APRILIA
- LINKA BEELINE
- LINKA BENELLI
- LINKA BETA
- LINKA BRANSON
- LINKA CAGIVA
- LINKA CEZETA
- LINKA CPI
- LINKA DERBI
- LINKA GILERA
- LINKA HERO-PUCH
- LINKA HONDA
- LINKA ITALJET
- LINKA JAWA
- LINKA JUNAK
- LINKA KID
- LINKA MALAGUTI
- LINKA MBK
- LINKA MOTO CALIFORNIA
- LINKA MOTO GUZZI
- LINKA MOTORHISPANIA
- LINKA MV AGUSTA
- LINKA PEUGEOT
- LINKA PIAGGIO
- LINKA QUEST
- LINKA RIEJU
- LINKA ROMET
- LINKA S-FIVE
- LINKA SUZUKI SKUTER
- LINKA SWAN
- LINKA TRYTON
- LINKA VESPA
- LINKA WINNER
- LINKA YAMAHA
- LINKA DUCATI
- LINKA MOTOCYKLA BMW
- LINKA MOTOCYKLA HONDA
- LINKA MOTOCYKLA KAWASAKI
- LINKA MOTOCYKLA SUZUKI
- LINKA MOTOCYKLA YAMAHA
- LINKI DO MOTOCYKLA HARLEY
- LINKI DO MOTOCYKLI CROSS EDURO
- LINKA MULTICAR
- LINKA POJAZDU ZABYTKOWEGO
-
LINKA WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA GAZU WÓZKA WIDŁOWEGO
-
LINKA HAMULCA WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA HAMULCA BUŁGAR DV
- LINKA HAMULCA EAGLE
- LINKA HAMULCA GPW
- LINKA HAMULCA HYSTER
- LINKA HAMULCA JCB
- LINKA HAMULCA JUNGHEINRICH
- LINKA HAMULCA KOMATSU
- LINKA HAMULCA LINDE
- LINKA HAMULCA MITSUBISHI
- LINKA HAMULCA NISSAN
- LINKA HAMULCA RAK
- LINKA HAMULCA STEINBOCK
- LINKA HAMULCA TOYOTA
- LINKA HAMULCA WÓZKA PLATFORMOWEGO
- LINKA HAMULCA YALE
- LINKA HAMULCA ZREMB
- LINKA KIEROWNICY WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA LICZNIKA WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA MASKI WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA SKRZYNI BIEGÓW WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA SPRZĘGŁA WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA ZMIANY BIEGÓW WÓZKA WIDŁOWEGO
- LINKA ŁODZI JACHTU
-
-
-
Liny stalowe
-
- Dorabianie linek
- O nas
- Kontakt
- Informacje
Ostatnie informacje
-
Cena linki zmiany biegu oraz linki gazu do autobusu
-
Pancerz Bawełniany2023-12-18
Dowiedz się gdzie kupić pancerz w oplocie bawełnianym, pancerz w oplocie z włókna, oryginalny pancerz w oplocie z włókna
-
Jak dobrać linę stalową do potrzeb?2023-12-06
Dowiedz się jak dobrać linę stalową do potrzeb?
-
Liny stalowe w motoryzacji2023-12-06
Prześledź rolę lin stalowych w motoryzacji, od linki hamulcowej po linki przekładni kierowniczej. Zrozum, dlaczego...
-
Liny stalowe w przemyśle morskim2023-12-06
Poznaj fascynujący świat zastosowań lin stalowych w przemyśle morskim. Odkryj, jak linie stalowe pełnią kluczową rolę...
-
Liny Stalowe w Konstrukcjach Budowlanych2023-12-06
Odkryj różnorodne zastosowania lin stalowych w budownictwie, od wzmocnienia betonu po konstrukcje mostów i wiaduktów....
-
Czym jest lina stalowa?2023-12-06
Poznaj rodzej lin stalowych dostępnych w ofercie Linmot
Kategorie
Szukaj
Polskie zabytkowe motocykle
-
Polska – dawna potęga motocyklowa
-
W obecnym świecie motoryzacji nie możemy niestety mówić o Polsce jako o hegemonie. Nie oznacza to jednak, że nigdy tak nie było. Oczywiście w przypadku samochodów nigdy nie byliśmy potęgą, choć takie auta, jak Polonez czy Maluch trafiały na eksport. Jeżeli jednak chodzi o przemysł motocyklowy, naprawdę nie mieliśmy się czego wstydzić. Jesteśmy w stanie bowiem wymienić kilka legendarnych wręcz marek motocyklowych, które na polskim przemyśle motoryzacyjnym odcisnęły naprawdę spore piętno. Ba, niektóre z nich działają aż do dziś!
Oczywiście obecnie popularność polskich motocykli zamyka się tylko i wyłącznie do naszego rodzimego rynku, na którym i tak przegrywają one z zagraniczną konkurencją. Jeżeli jednak chodzi na przykład o czasy PRL-u, możemy tu mówić o złotej erze polskich motocykli. To właśnie wtedy światło dzienne ujrzało najwięcej kultowych konstrukcji, które przez fanów jednośladów są wspominane aż po dziś dzień. Dzisiaj więc skupimy się na największych i najbardziej rozpoznawalnych zabytkowych polskich motocyklach.
-
Lech
-
Zaczniemy od konstrukcji, która jest uważana za pierwszy polski motocykl w historii. Według historyków motoryzacji jest nim Lech, który produkowany był w latach 1929-1932 w Opalenicy. Wiele osób jest przekonanych, że to Sokół jest pierwszą polską konstrukcją tego typu, lecz tak naprawdę jest zupełnie inaczej. To właśnie Lech był pierwszej seryjnie produkowanym motocyklem. Posiadał on dwusuwowy silnik o pojemności dokładnie 500cm3, który generował moc rzędu 5 koni mechanicznych. Jednostka była zaś obsługiwana poprzez trzystopniową skrzynię biegów. Prędkość maksymalna, jak na tamte czasy, była jednak imponująca i wynosiła 75 km/h.
Lech powstał naprawdę szybko, bowiem od rozpoczęcia działalności fabryki do stworzenia pierwszego działającego prototypu minęły zaledwie... dwa miesiące! Choć Lech zbierał pozytywne opinie wśród ekspertów, produkowany był zaledwie przez 3 lata – przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją Lecha niestety zbankrutowała. Niestety do obecnych czasów nie ocalał ani jeden oryginalny egzemplarz tego modelu – możemy pocieszać się jedynie replikami.
-
Sokół
-
Omawiając Lecha przewinęła się już nazwa Sokoła, który przez wielu nazywany jest pierwszym polskim motocyklem. Dlaczego tak jednak jest? To dość proste – był to pierwszy model, który uzyskał pewien sukces komercyjny i sprzedawał się na szeroką skalę. Podstawą Sokoła były zakłady CWS (Centralne Warsztaty Samochodowe), które powoli przechodziły na tworzenie własnych konstrukcji. To właśnie w 1935 roku spod ich ręki wyszedł Sokół 600 RT – pierwszy przedstawiciel tej linii modelowej.
Na początku motocykl był przeznaczony dla wojska, dopiero powiem zaczął on trafiać do ogólnej sprzedaży, choć szacuje się, iż było to zaledwie 15-20 procent całej produkcji. Sokół charakteryzował się silnikiem o pojemności 1 litra i mocy 18 koni mechanicznych. Produkcja trwała do wybuchu II Wojny Światowej, zaś w latach 1947-1950 na chwilę wskrzeszono ten motocykl, tworząc Sokoła 125. Nie było to jednak już to samo i po trzech latach podjęto decyzję o porzuceniu tej marki. Dla wielu osób jednak Sokół to prawdziwa legenda i ucieleśnienie polskiej myśli technicznej okresu międzywojnia.
-
WSK
-
Motocykle marki WSK przez praktycznie cały okres PRL-u cieszyły się naprawdę ogromną, niesłabnącą popularnością. Przez 30 lat ich produkcji (WSK działało w latach 1955-1985) powstało kilkanaście różnych modeli od tego producenta, którego skrót możemy rozwinąć jako Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego. O popularności tych konstrukcji może świadczyć jednak fakt, że dostał on również potoczną, prześmiewczą nazwę – Wiejski Sprzęt Kaskaderski.
WSK bez cienia wątpliwości był niezwykle popularny – na tyle, że kończył on rynkowy żywot innych pojazdów, o których wspomnimy potem. Ostatecznie produkcja motocykli WSK ustała w 1985 roku, lecz o popularności tej marki niech świadczy choćby fakt, że jeszcze w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 36 tysięcy motocykli WSK. Te liczba ćwierć wieku po zakończeniu produkcji może robić naprawdę spore wrażenie.
-
Ogar
-
Ogar był motocyklem produkowanym przez legendarną markę Romet, która działa aż do dziś i jest największym współczesnym producentem polskich motocykli. W ramach tej linii modelowej powstały konstrukcje o numerach 200, 205 oraz 201, z czego tylko te dwa pierwsze trafiły ostatecznie do produkcji seryjnej – 201 zatrzymał się w rozwoju na etapie prototypu.
Zarówno Ogar 200, jak i Ogar 205 należały do grupy motorowerów, z uwagi na pojemność silnika wynoszącą około 50cm3 – to naprawdę niewiele. Ogar 200 produkowany był w latach 1983-1990 i cechował się mocą zaledwie 2 koni mechanicznych, a także momentem obrotowym wynoszącym, bagatela, 3,5 Nm. Produkowany w latach 1986-1993 Ogar 205 był natomiast... jeszcze słabszy. Oferował on bowiem moc zaledwie 1,7 konia mechanicznego (lub 1,25 w słabszych wersjach), a także 2,85 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna Ogara 200 wynosiła 55 km/h, zaś Ogara 205 – 45 km/h. Nie były to więc demony prędkości.
-
Motorynka
-
Jak sama nazwa wskazuje, Motorynka nie był żadnym potworem na dwóch kołach. Była za to marzeniem wielu dzieci wychowujących się w czasach PRL-u. Romet bowiem stworzył ten model specjalnie pod ich potrzeby. Była słaba, awaryjna i mało wygodna, a obecnie stosunkowo droga, jednak posiada swój unikalny czar, który sprawia, że nadal jest przez wiele osób wspominana z rozrzewnieniem.
Motorynka, a właściwie Romet M50 Pony, posiadał silnik o pojemności 50cm3, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 40 km/h. Moc? Lepiej nie pytać – jest mizerna, lecz nie o to w tym pojeździe chodziło. Miał on bowiem spełniać rolę idealnego motocykla do nauki jazdy dla najmłodszych. Obecnie za ten pojazd trzeba zapłacić nawet 5000-6000 złotych, co jak na fakt, ile ta konstrukcja kosztowała kiedyś, jest dla niektórych ceną wręcz absurdalną.
-
Romet
-
Trudno tak naprawdę mówić o konkretnych motocyklach Rometa – jest to bowiem producent, który ma na koncie wiele różnych konstrukcji, jak wspomniany wyżej Ogar czy Motorynka. Wymienianie najpopularniejszych konstrukcji tej marki również mija się z celem. Warto jednak wspomnieć o tym, że Romet to obecnie największy polski producent motocykli, a i jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu zdarzało mu się święcić triumfy za granicą. Marka z Dębicy bez wątpienia posiada specjalne miejsce w historii polskiej motoryzacji.
-
WFM
-
WFM to kolejny kultowy motocykl polskiej myśli technicznej. Najbardziej w pamięć zapadł model M06, produkowany przez Warszawską Fabrykę Motocykli od 1954 roku. Posiadał on moc nawet 6,5 konia mechanicznego przy pojemności silnika rzędu 123cm3. Ostatecznie przyczyną końca WFM było... WSK, które pierwotnie produkowało dla tej pierwszej firmy ich konstrukcje. Autorskie motocykle WSK wykorzystywały jednak bazę jednośladów WFM, dodatkowo udoskonalając je, co ostatecznie przyczyniło się do końca żywotu całej warszawskiej marki.
-
Komar
-
Kolejna konstrukcja marki Komat, która posiada status kultowej. Jednymi z najczęstszych popularnych określeń na motorowery w naszym kraju jest między innymi Motorynka czy właśnie Komar, co pokazuje, jak wielkie piętno ten model odcisnął na naszym sposobie myślenia o motocyklach. Komar produkowany był od 1960 do 1983 roku, a w międzyczasie otrzymał naprawdę wiele różnych modeli. Nie zmieniała się jednak jedna rzecz – jednocylindrowy silnik o pojemności 50cm3 generował 1,4 konia mechanicznego oraz 2,8 Nm momentu obrotowego, jednak z drugiej strony spalał on mniej niż 2 litry paliwa na 100 km! Prędkość maksymalna wynosiła zaś zaledwie 40 km/h.
-
Junak
-
Junak jest nadal działającą marką na polskim rynku, która tworzy motocykle dostosowane do czasów współczesnych. W tym kontekście trzeba jednak w pierwszej kolejności powiedzieć o klasycznym Junaku, produkowanym w latach 1956-1965 przez SFM (Szczecińska Fabryka Motocykli). Jest to absolutny klasyk, który pod kątem osiągów i mocy jest przeciwieństwem Motorynek czy Komarów. Sprzedaż Junaka osiągnęła przez te 9 lat liczbę niemal 100 tysięcy egzemplarzy! Junak posiadał silnik OHV o pojemności 349cm3 i mocy 19 koni mechanicznych, co pozwalało na osiągnięcie naprawdę imponującej jak na tamte czasy prędkości maksymalnej rzędu 125 km/h!
-
Osa
-
Mówiliśmy o motocyklach z krwi i kości, a także o motorowerach, lecz nie poruszyliśmy jeszcze tematu skuterów, a Polska miała coś do powiedzenia również i w tym temacie. Osa jest uważana za najlepszy pod kątem konstrukcyjnym i designerskim motocykl w historii, który dawał radę również i na arenie międzynarodowej. Pod kątem wyglądu był on bardzo bliski legendarnej obecnie włoskiej Vespie, która po włosku oznacza... osę. Osa trafiła do produkcji w 1959 roku, a tworzenie tego modelu trwało do 1965 roku. W motocyklu mogliśmy znaleźć silnik o pojemności 150 cm3, który pozwalał na osiągnięcie mocy 6,5 konia mechanicznego, a także prędkości maksymalnej do 85 km/h. Całkiem nieźle, jak na skuter!
-
SHL
-
Motocykle SHL swoją największą popularność święciły przed i tuż po II Wojnie Światowej. Tanie, solidne konstrukcje cieszyły się naprawdę sporym wzięciem, w szczególności w latach 30. XX wieku. Koszty produkcji były niskie, tak samo jak i cena – żaden inny motocykl rodzimej produkcji nie mógł się w tym aspekcie równać SHL-om, które ostatecznie zakończyły swój żywot na rynku w 1970 roku.
-
Gazela
-
Mówiąc o SHL, zdecydowanie warto tu wspomnieć w szczególności o modelu Gazela, który był konstrukcją wyjątkową. Model ten produkowany był w latach 1968-1970, lecz zdołał on się sprzedać w liczbie aż 50 tysięcy egzemplarzy i trafił również na eksport. Gazela posiadała jednostkę napędową o mocy 174cm3, która generowała moc 13,5 konia mechanicznego. Prędkość maksymalna tego pojazdu wynosiła zaś 110 km/h.
Related posts
-
Czym jest zmęczenie przekładni?
Posted in: Informacje Techiczne2023-08-28Silniki zaburtowe łodzi wytwarzają duży moment obrotowy, który jest znaczącym obciążeniem dla układu sterowania i...Czytaj więcej
-
Naprawa Sterociągu w układzie sterowania łodzi
Posted in: Informacje Techiczne2023-08-29Zachować sterociągi w dobrym stanie technicznym to poważne wyzwanie. Zastosuj się to poniższych wskazówek a będziesz...Czytaj więcej
-
Sterociągi
Posted in: Informacje Techiczne2023-08-29Ci, którzy pływają na jachtach i łódkach nie zwracają uwagi na sposób w jaki kierują swoim statkiem tak długo jak...Czytaj więcej
-
Rodzaje najbardziej popularnych przekładni
Posted in: Informacje Techiczne2023-08-29Przekładnia z kołami zębatymi redukcyjnymi. W tej przekładni jedno albo dwa koła są zazębione z bębnem sterującym,...Czytaj więcej
-
Gdzie możemy żeglować w Polsce?
Posted in: Informacje Techiczne2023-08-29Z polskich rzek głównie Odra i Wisła, z niektórymi dopływami. Lokalnie dla małych łódek żeglowne są prawie wszystkie...Czytaj więcej
Skomentuj