Ostatnie informacje

Pancerz

Oryginalny standardowy pancerz cięgna Bowden składa się z ściśle zwiniętej spirali z drutu stalowego o przekroju okrągłym lub kwadratowym. Dzięki temu pancerz jest elastyczny, ale wywołuje to zmianę długości, gdyż pancerz się wygina. Ponieważ wewnątrz na załamaniu zwoje ściśle zwiniętej spirali nie mogą się bardziej zbliżyć do siebie, załamanie powoduje, że zwoje ulegają poluzowaniu na zewnętrznej części załamania, a więc także przy linii środkowej pancerza musi również wystąpić wzrost długości przy zwiększonym zagięciu.

 

Inny typ pancerza składa się z krótkich wydrążonych sztywnych cylindrów z aluminium lub włókna węglowego, przesuwanych wzdłuż giętkiej wykładziny. Korzyści osiągane w porównaniu pancerzem z drutu stalowego obejmują mniejszy ciężar, mniejszy promien zagięcia, oraz mniejsze ściśnięcie pod obciążeniem. Typ pancerza nie znajduje się w ofercie Linmot, jednak przedstawiamy jego kontrukcję dla celów informacyjnych.

Pancerze do hamulców rowerowych nie muszą być całkowicie nieściśliwe, ale muszą być mocniejsze, i w produktach do tego celu sprzedawanych obecnie stosuje się ciasno nawinięty spiralny drut wzmacniający. Jeden koniec pancerza linki jest zakończony ciasno dopasowaną zaślepką lub nasadką, która tworzy luźne połączenie z regulatorem bębenkowym, a drugi dowolnym z wielu złączek obejmujących zaślepki lub elementy umożliwiające płynną zmianę kierunku. W każdym przypadku w punkcie, w którym linka wysuwa się do umocowania do szczęk hamulcowych jest zainstalowana złączka wkrętna. Ze względu na oferowaną szeroką gamę konstrukcji cięgna, nie jest łatwo rozstrzygnąć który pancerz jest najlepszy. Ogólnie, pancerz przewidziany do jednego celu, nie powinien być stosowany do żadnego innego celu, i w każdym z przypadków należy przestrzegać zaleceń LINMOT.

Pancerze do rowerów są produkowane w średnicy 5 mm jednak na życzenie klienta wykonamy każdy rodzaj średnicy. W naszej ofercie można znaleźć śrenice w zakresie 5-12 mm - im większa średnica tym kompletna linka wytrzymuje większe naprężenie. Pancerze zarówno do zmiany biegów jak i hamulca produkowane są różnych rozmiarach. Wymagana jest pewna ostrożność przy wymianie linki, gdyż na przykład, jedna końcówka  o długości  x mm regulatora i pewnej średnicy istniejącej już dźwigni zmiany biegów jest prawdopodobnie wykonana tylko do tego rozmiaru pancerza.

W naszej ofercie rozróżniamy podstawowe rodzaje pancerzy:

  1. Pancerze Skręcane:

    • Pancerze skręcane składają się z pojedynczych drutów, które są nawinięte lub skręcone wokół siebie, tworząc spiralną strukturę.
    • Ten rodzaj pancerza jest elastyczny i dobrze przystosowuje się do ruchów giętkich linek, co sprawia, że jest idealny do zastosowań, gdzie wymagana jest duża elastyczność.
    • Pancerze skręcane są stosowane, na przykład, w linek gazowych czy linkach przepustnicy, gdzie konieczne jest łatwe i płynne poruszanie się.
  2. Pancerze Wzdłużne:

    • Pancerze wzdłużne są zazwyczaj wykonane z pojedynczego płaskiego lub walcowanego metalu. Charakteryzują się prostszą konstrukcją, podobną do rury lub rurki.
    • Ten rodzaj pancerza jest bardziej sztywny niż pancerze skręcane i ma tendencję do lepszego utrzymania swojego kształtu.
    • Pancerze wzdłużne są stosowane w miejscach, gdzie wymagane jest utrzymanie stałego kształtu, na przykład w linkach hamulca ręcznego.
  3. Pancerz linek licznika i obrotomierza: pancerze do linek licznika o strukturze "double spiral" odnoszą się do pancerzy skręcanych, które posiadają dwie spiralne warstwy drutu. Struktura ta ma na celu zwiększenie elastyczności i odporności na zgniatanie linek, co jest istotne w przypadku linek licznika, gdzie konieczne jest precyzyjne i płynne przesyłanie ruchu obrotowego.

    Pancerze "double spiral" składają się z dwóch warstw drutu, które są nawinięte wokół siebie, tworząc bardziej rozbudowaną spiralną strukturę. Ta konstrukcja zapewnia dodatkową giętkość i elastyczność w porównaniu do standardowych pancerzy, co jest ważne w przypadku linek licznika, które często muszą przemieszczać się w zakrętach i skomplikowanych trasach.

    Linki licznika z pancerzami "double spiral" są stosowane, aby zapewnić dokładne wskazania na licznikach pojazdów, takich jak liczniki prędkości czy liczniki przebiegu. Dzięki zastosowaniu tego rodzaju pancerza, linek licznika są bardziej odporne na ścieranie i uszkodzenia, co przekłada się na ich dłuższą żywotność i niezawodność.

Wybór między pancerzami skręcanymi a wzdłużnymi zależy od specyfiki zastosowania i wymagań dotyczących elastyczności oraz odporności na zgniatanie. Oba rodzaje pancerzy mają swoje zastosowania w różnych częściach pojazdu, zapewniając optymalną wydajność w zależności od warunków i potrzeb użytkowania.

Chociaż można nabyć pojedyncze elementy zespołu linki, dostępne są gotowe linki zarówno hamulcowe jak i do zmiany biegów czy sprzęgła albo gazu. Zawierają one zwykle wewnętrzny drut na długości pancerza, i w zależności od ich celu stosowania, mają jedną lub więcej zainstalowanych zaślepek. Jednakże, w związku z szeroką gamą złączek będących w użyciu jest prawdopodobne, że te uniwersalna zaślepki linki, chociaż są odpowiednie do wielu sytuacji, nie będą odpowiednie do każdego celu, jak błędnie sugeruje ich nazwa. Są to uniwersalne zestawy naprawcze linki. Jednak zalecamy dorabianie linek według wzoru, wtedy jest pewność 100% dopasowania do potrzeb klienta.  Skrócenie pancerzy wymaga użycia specjalnego ręcznego narzędzia, zaprojektowanych do wykonania prostopadłego cięcia bez zamykania otworu wejścia linki. To samo narzędzie jest używane do obcinania wewnętrznej linki stalowej.

Pancerze linek są zwyczajowo produkowane tylko w kolorze czarnym, chociaż można spotkać niektóre pancerze w innych kolorach - w Linmot wykonamy każdy kolor.

Skomentuj