Ostatnie informacje

Linki sprzęgła

Sprzęgło jest to zespół elementów służący do połączenia dwóch wałów w sposób umożliwiający przenoszenie momentu obrotowego z jednego wału na drugi. Oprócz tego głównego zadania sprzęgła mogą spełniać inne zadania, np.: łagodzić uderzenia, wyrównywać zmiany długości wału w skutek zmian temperatury, zabezpieczać mechanizmy napędowe przed przeciążeniem itd.

We współczesnych samochodach spotyka się rozmaite rodzaje sprzęgieł, znacznie różniące się między sobą. Ze względu na zasadę działania spotykane rozwiązania można podzielić na trzy grupy: sprzęgła cierne, sprzęgła elektromagnetyczne i sprzęgła hydrokinetyczne. Większość pojazdów funkcjonuje w oparciu od układy hydrauliczne, natomiast w dalszym ciągu popularne są sprzęgła oparte o niezawodne linki.

Linka sprzęgła składa się z elastycznego kabla, który jest połączony z pedałem sprzęgła po stronie kierowcy oraz z mechanizmem sprzęgła przy skrzyni biegów. Gdy kierowca naciska pedał sprzęgła, siła jest przekazywana przez linkę do mechanizmu sprzęgła, co powoduje odłączenie silnika od skrzyni biegów. To umożliwia bezproblemową zmianę biegów. Innymi słowy, naciśnięcie na pedał/manetkę sprzęgła powoduje naciąg linki i ruch dźwigni. Dźwignia przez łożysko wyciskowe wywiera nacisk na wałek. Naciśnięcie na dźwignię przenosi nacisk przez wałek na wycisk, który powoduję przesunięcie tarczy sprzęgłowej i odłączenie silnika od skrzyni biegów. Dzięki czemu silnik może pracować podczas kiedy pojazd stoi w miejscu.

Awarie

Motocyklowa linka sprzęgła najczęściej uszkadza się przy dźwigni kierownicy. Podczas naciśnięcia dźwigni w celu wrzucenia biegu, linka odchyla się o kąt około 20°. Linka zazwyczaj zakończona jest wałkiem o średnicy 8 mm który umieszczony jest w otworze o tej samej średnicy. A więc występują tam znaczne opory przy poruszaniu się tej końcówki (wałek Φ8mm) podczas naciskania na dźwignię. Kiedy wałek zablokuje się, a linka zostanie odchylona istnieje możliwość jej wyłamania. Natomiast wykonując końcówkę z wałka Φ6mm oraz nałożeniu na nią obudowy wykonanej z tworzywa charakteryzującego się dużą gładkością, również otrzymuje się średnicę 8mm która pasuje do otworu dźwigni. Dzięki temu można zapobiec tej awarii ponieważ plastikowa obudowa stoi w miejscu a wałek Φ6 mm porusza się w niej jak w łożysku ślizgowym. Tarcie między metalem a plastikiem jest mniejsze niż między metalem a metalem. Tak wykonana linka jest mniej narażona na uszkodzenia.

Najczęstsze Awarie Linki Sprzęgła:

  1. Zużycie i Zerwanie: Ze względu na częste użytkowanie, linka sprzęgła może ulec zużyciu. W skrajnych przypadkach może dojść do jej zerwania, co skutkuje całkowitym brakiem funkcji sprzęgła.

  2. Niestabilność Pedału Sprzęgła: Uszkodzenia lub zużycie linki mogą prowadzić do niestabilności lub nieprawidłowego funkcjonowania pedału sprzęgła. Pedał może być trudny do wciśnięcia lub wręcz utrzymywać się w opuszczonym położeniu.

  3. Problem z Zaciąganiem lub Luzem Linki: Jeśli linka sprzęgła zaczyna się zacinać lub ma nadmierny luz, może to utrudnić płynne operowanie sprzęgłem.

  4. Odpadnięcie Linki z Prowadnicy: Linka sprzęgła jest prowadzona przez różne prowadnice w trakcie swojego biegu. W przypadku uszkodzenia lub odpadnięcia z prowadnicy, może wystąpić problem z prawidłowym przekazywaniem siły na sprzęgło.

  5. Odpadnięcie lub Poluzowanie Złączeń: Złącza linki na końcach mogą ulec uszkodzeniu lub poluzowaniu, co prowadzi do utraty skuteczności sprzęgła.

  6. Korozja: W obszarach o wysokiej wilgotności lub narażonych na sól drogową, linka sprzęgła może ulec korozji, co osłabia jej strukturę i wydajność.

Posted in: Linka sprzęgła

Skomentuj