Ostatnie informacje

Czym jest zmęczenie przekładni?

Silniki zaburtowe łodzi wytwarzają duży moment obrotowy, który jest znaczącym obciążeniem dla układu sterowania i wymagane jest aby było to pod ciągłą kontrolą osoby sterującej nawet wtedy, gdy łódź płynie prosto. To znaczy
moment obrotowy obciąża układ sterowania w sytuacji, gdy łódź wykonuje manewru skrętu, ale tak naprawdę to obciążenie jest odczuwalne przez cały czas pracy silnika. Jeżeli sternik się zmęczy i bezwolnie puści ster, aby ten obracał się samoczynnie to może dojść do niebezpiecznej sytuacji nagłej i niepożądanej zmiany kursu.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się dlaczego przekładnia znajduje się zazwyczaj po prawej stronie łodzi (sterburta)? Odpowiedź na to pytanie na źródło w hydrodynamice, rozłożeniu sił, naprężeń i ciężarów na łodzi oraz
powstawaniem obciążenia jakiemu jest poddawany układ sterowania. Śruba napędowa łodzi z pojedynczym śmigłem silnika obraca się w lewo (zgodnie ze wskazówkami zegara) co jednocześnie wymusza obrót łodzi jako całej wokół własnej
osi w prawo (sterburta). Aby zrównoważyć ten naturalny ruch wirowy łodzi i powodować, aby nie znosiło jej w żadnym kierunku podczas płynięcia na wprost, projektanci łodzi umiejscawiają miejsce przekładni na prawej stronie łodzi oraz
mniej więcej na środku i tym samym ciężar układu sterowania, a także ciężar ciała samego sternika czynią sterburtę cięższą co niweluje niepożądany ruch obrotowy, który powstaje wraz z pracą silnika.

Skomentuj