Ostatnie informacje

Co to jest wałek przekaźnika mocy?

Wałek przekaźnika mocy- co to takiego? 

Wałek przekaźnika mocy, inaczej wał odbioru mocy WOM/WPM, to wał, za pomocą którego napęd z pojazdu przekazywany jest poruszanej maszynie, mówiąc inaczej wałek WOM/WPM jest to pośrednik pomiędzy elementem napędzającym a elementem, który odbiera zapotrzebowanie na energię i istotnym jego elementem jest linka WOM/WPM, bez której ten wałek się nie załączy. Przykładowo, wszystkie maszyny rolnicze, które są obecnie produkowane, posiadają wyjście wałka odbioru mocy. Przekaz mocy z jednego urządzenia na drugie możliwy jest poprzez zastosowanie dwóch elementów: wał odbioru mocy (WOM) oraz wał przyjęcia mocy (WPM). Dzięki temu możliwe jest obsługiwanie części w maszynach rolniczych czy budowlanych, które są ruchome, np. podnośniki. Wałek przekaźnika mocy zakupisz w Linmot- to producent linek motoryzacyjnych WOM WPM. Zajmujemy się produkcją zamiennych części motoryzacyjnych, posiadamy bardzo bogatą ofertę, w której nie brakuje linek gazu, linek sprzęgła, linek hamulca, linek zmiany biegów, ale to nie wszystko,  produkujemy  również linki WOM / WPM, linka sprzęgła WOM WPM także znajduje się w naszej ofercie. Zwłaszcza te ostatnie są niezbędne to prawidłowej pracy urządzeń motoryzacyjnych, czy przemysłowych. Zyskaliśmy już tysiące zadowolonych kontrahentów. Obsługujemy jednakowo duże fabryki, do których dostarczamy nasze linki na pierwszy montaż, hurtownie, niewielkie sklepy, a także klientów detalicznych. 

W obecnych czasach maszyny rolnicze muszą zapewnić hamowanie WOM po jego rozłączeniu, jest to oczywiście wprowadzone ze względu na bezpieczeństwo. Z tego tytułu układ sterowany hydraulicznie lub też mechanicznie ze wspomaganiem pneumatycznym jest układem wykonawczym włączenia oraz rozłączenia i hamowania WOM. Takie zastosowanie można znaleźć w ciągnikach czeskiego producenta Zetor. 

Przydatność wałka odbioru mocy- najważniejszy czynnik 

Maksymalna moc wałka odbioru mocy jest głównym parametrem, który pozwala na ocenienie jego przydatności. Wartość mocy WOM-u określana jest za pomocą momentu obrotowego, który przenoszony jest z np. ciągnika na maszynę. Najlepsza sytuacja jest wtedy, kiedy moc wału odbioru mocy z elementu napędzającego, jest taka sama jak w doczepionej maszynie. Najczęściej spotykaną mocą jest prędkość od 540 do 1000 obrotów na minutę. Należy pamiętać o tym, że każda maszyna rolnicza oraz przemysłowa potrzebuje indywidualnego doboru prędkości WOM. Wałki WOM mogą mieć różną konstrukcję, dlatego przy jego zakupie należy się nią kierować. Jest to ważne, gdyż to właśnie konstrukcja jest czynnikiem, który decyduje o cenie oraz funkcjonalności wału. Które są najtańsze? Najtańszymi WOM-ami są te, które mają przeguby krzyżakowe. Są one przeznaczone do przełożenia napędu pod kątem wynoszącym 25 stopni, w przypadkach dużego obciążenia. Jest także możliwość pracy pod kątem nachylenia wynoszącym 45 stopni, ale jedynie w przypadku mniejszych prędkości.  

Jak dbać o wałek przekaźnika mocy?

Duży wpływ na funkcjonowanie wałka przekaźnika mocy ma jego konserwacja, regularne przeglądy oraz czyszczenie go. Są to czynności, które mogą sprawić, że jego czas „żywotności” się wydłuży, a konieczność jego wymiany odwlecze się jeszcze w czasie.

Utrzymywanie wałka przekaźnika w czystości jest pierwszą najważniejszą oraz najłatwiejszą zasadą jego konserwacji, a więc co należy robić? Regularnie go czyścić. Wydaje się to być czynnością obowiązkową, czyli oczywiste jest to, że należy tak postąpić, ale niestety bardzo dużo osób ma w nawyku po użyciu po prostu go odłączyć i pozostawić na ziemi samemu sobie. Ta czynność jak domino uruchamia proces szkodzący wałowi. Odłożenie na ziemi prowadzi do jego zabrudzenia, może się dostać do niego dużo piasku, zwłaszcza jeśli został on niedawno nasmarowany. Dostanie się do niego piasku powoduje zużycie się jego sprzęgła, dlaczego? Piasek połączony ze smarem to przepis na idealną pastę ścierną. 

W celu konserwacji wałka przekaźnika mocy, ważne jest także to, gdzie się go odkłada. Czystość swoją drogą, ale prawidłowe jego odłożenie to coś więcej niż tylko unikanie położenia go na ziemi. Większość maszyn wyposażona jest w specjalne miejsce, które przeznaczone jest do zawieszania czy też odkładania wałka. Jeśli więc takiego miejsca nie ma, to warto skorzystać z łańcucha zabezpieczającego z pokrywy, dlaczego? Łańcuch ten sprawi, że osłona nie będzie się obracać, ale uwaga! Nie jest to forma zabezpieczająca! Ma ona jedynie na celu sprawić, aby wałek przekaźnika mocy był w powietrzu, nie na ziemi. 

Smarowanie części wałka przekaźnika mocy takich jak: sprzęgła czy przeguby, jest bardzo ważne, jeśli chodzi o prawidłową konserwację. Ta czynność jest bardzo często pomijana, dlaczego? Często smarowniczka jest umiejscowiona w słabo dostępnym miejscu. Jak często powinno się powtarzać tę czynność? Częstotliwość smarowania wałka przekaźnika mocy zależy od jego marki i smarowanej części. Niektóre zaleca się smarować po 8 godzinach pracy, a niektóre po 250 godzinach. Aby wałek przekaźnika mocy służył jak najdłużej, należy także przestrzegać jego maksymalnego kąta pracy. Istnieją pewne granice, oczywiście jest on przeznaczony do przenoszenia mocy i łączenia na określoną moc oraz kąt, ale trzeba się z nimi liczyć. Najczęściej mogą one pracować pod kątek 25 stopni podczas ciągłej pracy. Kąt ten można zwiększyć do aż 45 stopni, jednak zalecane jest to jedynie na chwilę. 

Gdzie mają zastosowanie wałki przekaźnika mocy? 

Ogólnie rzecz biorąc, wałki przekaźnika mocy mają zastosowanie w motoryzacji. Głównie w maszynach rolniczych takich jak: kosiarki, opryskiwacze, a także w traktorach, ciągnikach czy maszynach budowlanych/ przemysłowych. To, czy linka się urwie, w dużej mierze zależy od jej konserwacji, ale także od pojazdu, w którym jest ona zamieszczona. Niestety jest kilka maszyn rolniczych, czy przemysłowych, których użytkownicy częściej szukają części zamiennych, niż użytkownicy innych. W internetowym sklepie Linmot na pewno zajdziesz linkę, jakiej potrzebujesz. W tym sklepie nie tylko zakupisz gotową linkę, ale także dostaniesz możliwość zaprojektowania odpowiedniej dla Ciebie. Jak wcześniej zostało już wspomniane, linka się urywa częściej niż zwykle w kilku pojazdach, jakich? Oto one: 

- Multicar M25- jest to minisamochód ciężarowy oraz komunalny, cena wałka waha się w okolicach 550 PLN. 

- Zetor 7211- jest to czeski ciągnik rolniczy. Często w tym przypadku użytkownicy mają problem hałasowaniem wałka oraz z jego załączaniem. Cena wałka przekaźnika mocy do tego ciągnika wynosi około 600 PLN.

- Zetor 7340- również jest to ciągnik produkcji czeskiej. W tym modelu przekaźnik mocy często się rozłącza, co prowadzi do dużych utrudnień podczas pracy.  Jest to nierzadko przyczyna instalacji. 

- Proxima- Zetor Proxima to traktor, niezawodny ciągnik rolniczy, który łączy wysoką moc silnika z wysokiej jakości skrzynią biegów, a jak wygląda sytuacja z wałkiem przekaźnika mocy? Niestety bardzo często jest problem z załączeniem się tylnego WOM. 

- New Holland td- jest to także ciągnik. Często przy wyłączeniu sprzęgła dźwigni WOM, wałek nie wyłącza się do końca. Drugim mankamentem jest to, że  przy wyłączonej, czyli opuszczonej dźwigni, po naciśnięciu sprzęgła wałek się załącza, a trzecim mankamentem jest to, że przy  przyłączeniu dźwigni zmiany pracy, wałek przekaźnika mocy mocno zgrzyta, gdy jest podczepiony. 

- Renault- każdemu, kto słyszy tę markę, na myśl przychodzą samochody osobowe. Jednak Renault jest także producentem ciągników. W tym przypadku problemem jest często niezatrzymywanie się wałka przekaźnika mocy. Aby wyłączyć wałek, nierzadko trzeba wyłączyć cały ciągnik. 

- Fendt 309- ciągnik, po intensywnej pracy tego ciągnika, często istnieje ryzyko, że wałek przekaźnika mocy nie będzie chciał się na drugi dzień załączyć. Przy zapalaniu tego ciągnika, często nie chcą się załączyć dwie zielone kontrolki. 

- Case JX95- traktor, często WOM nie chce się w ogóle włączyć. Najczęściej jednak okazuje się, że jest to problem z kontrolką, jednak nie podlega dyskusji fakt, iż ten ciągnik jest podatny na problemy z wałkiem, dlatego jego użytkownicy często muszą szukać części zamiennych, aby móc dalej pracować. 

Podsumowanie 

Wałek przekaźnika mocy służy do przekazu mocy z ciągnika do maszyny. Jest to możliwe dzięki dwóm elementem: WOM i WPM. Pierwszy z nich znajduje się w ciągniku, drugi w maszynie. Oddaje on energię mechaniczną z ciągnika i przekazuje ją maszynie, która podczepiona jest do niego za pomocą linki. Dzięki temu maszyna ta może się poruszać oraz spełniać swoje funkcje. Istnieje parę czynności, które zapewnią dłuższą żywotności wałka przekaźnika mocy. W niektórych pojazdach niestety jego linka urywa się częściej niż zwykle. Zatem posiadacze pechowych maszyn, szukają części zamiennych. Wałek przekaźnika mocy to rzecz, która swoje zastosowanie znalazła w motoryzacji, a głównie właśnie w maszynach rolniczych. W Linmot zapewnimy Ci to, czego potrzebujesz. Nasze produkty znajdziesz w wielu urządzeniach, maszynach oraz pojazdach, np. w samochodach osobowych, ciężarowych, maszynach budowlanych, ciągnikach i maszynach rolniczych.

Skomentuj