Ostatnie informacje

Rodzaje i typy motocykli: cross, enduro, chopper i inne

Dla wygody i przyjemności z jazdy motocykle są nieustannie rozwijane. Są takie elementy, które odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Te, o których najmniej się mówi, można opisać pod jednym mianownikiem linki motoryzacyjne. W Polsce pomimo zmian pór roku entuzjastów motocykli nie brakuje, mało powiedzieć, że nasz liga żużlowa jest najlepsza na świecie, a żużlowcy, którzy reprezentują na co dzień polskie kluby żużlowe, regularnie sięgają po medale indywidualnych Mistrzostw Świata. Przy tak dużym zainteresowaniu jednośladami w naszym kraju trudno sobie wyobrazić brak takich firm, jak polski producent linek motoryzacyjnych Linmot. Producent docenianych na całym świecie części zamiennych dla motocykli takich jak linka gazu, linka sprzęgła, linka hamulca, linka zmiany biegu, linka licznika. Linmot, to także dostawca linek motoryzacyjnych do fabryk na pierwszy montaż

 

Kiedy powstał pierwszy motocykl?

 

Wyobraź sobie świat w 1817 roku, kiedy głównym środkiem lokomocji między miastami staje się pociąg i powoli spycha na boczne tory w komunikacji lądowej powozy konne. Ludzie w miastach, żeby poruszać się po nich, wybierają pieszy spacer lub dorożkę. W Niemczech pewien baron o nazwisku Von Drais postanawia zbudować pierwszy rower do biegania, który jeszcze nie ma znanego nam dziś napędu łańcuchowego. Oczywiście jego wynalazek będzie w przyszłości modyfikowany, ale Ty zastanawiasz się, czemu piszemy o rowerze na stronie polskiego producenta linek motoryzacyjnych Linmot? Żeby przybliżyć historie motocykla, trzeba cofnąć się o 68 lat, zanim został wynaleziony, bo to od wynalazku z 1817 roku zaczęła się piękna historia motocykli, która trwa do dziś. Rowery zostały zmechanizowane i nie wymagały już napędu ludzkich mięśni. W 1885 roku powstał pierwszy motocykl. Wszystko zaczęło się od opatentowania w 1883 roku silnika spalinowego przez Gottlieba Daimlera, który już dwa lata później razem z Wilhelmem Maybachem i Badem Cannastattem skonstruowali pierwszy motocykl, który nie do końca był jednośladem, bo panowie w jego konstrukcji umieścili dodatkowe małe koła zabezpieczające przed upadkiem. Dokładnie 29 sierpnia 1885 roku został przyznany patent dla tego wynalazku i oficjalnie tę datę uznaje się za początek pięknej historii produkcji motocykli. Dzięki połączeniu roweru i silnika spalinowego Daimlera możesz swobodnie podróżować ulicami miast lub uciec od miejskiego zgiełku w głuszę.

 

 

 

Motocykl czy motor?

 

Jedni powiedzą tak, drudzy tak, a Ty? Jeździsz na motocyklu czy motorze? Być może miałeś okazję być świadkiem, a może nawet i uczestnikiem dyskusji na temat tego, jak poprawnie powinno nazywać się jednoślady. Za sprawę wzięli się poważni ludzie z Rady Języka Polskiego i uznali, że słowa motor i motocykl można używać zamiennie. To znaczy, że obie formy są poprawne. Czy w takim wypadku konflikt o to, jaka forma jest poprawna, można uznać za zakończony? W zasadzie tak, ale sam dobrze wiesz, że są motocykliści, którzy nie jeżdżą na motorach, bo motor to silnik i są też tacy, którzy mają motor w garażu i wyjeżdżają nim, kiedy pogoda na to pozwala. Według nas jedni i drudzy mogą mieć racje, bo „motor” to słowo pochodzące z języka germańskiego oznaczające co prawda silnik, ale jest też skrótem słowa „motorrad”, oznaczającego motocykl. A słowo motocykl pochodzi z kolei od francuskiego „motocyclette”. Wychodzi na to, że mówimy o tym samym, ale w innych językach. Dlatego my postanowiliśmy produkować linki motoryzacyjne do motorów i motocykli, quadów i samochodów ciężarowych, osobowych i dostawczych. Tak, żeby nie dzielić, a łączyć pasjonatów jednośladów.

 

Rodzaje i typy motocykli

 

Producenci jednośladów robią wszystko, żeby zaspokoić nasze gusta, dlatego dostępnych jest wiele rodzajów i typów motocykli. Potrzeba jest matką wynalazku. W taki sposób powstają rzeczy, które mają ułatwić człowiekowi funkcjonowanie, poprawić standard życia albo po prostu sprawić w nim więcej radości. Z czasem potrzeby człowieka zmieniały się względem motocykli i z tego powodu producenci musieli nadążyć za panującymi trendami, oferując motocykle o różnych zastosowaniach i właściwościach. Od momentu stworzenia pierwszego motocykla, przez masowe ich wykorzystanie podczas wojny ze względu na łatwość produkcji oraz szybkość pokonywania tras w stosunku do jazdy konnej, aż do dziś ich technologia produkcji była cały czas rozwijana. Wiele podzespołów było modyfikowane dla lepszych osiągów lub wygody, podzespoły takie jak: linka gazu, linka sprzęgła, linka hamulca, linka zmiany biegu, linka licznika były cały czas udoskonalane w taki sposób, aby nie ulegały zbyt częstym awariom. Producenci motocykli podobnie jak producenci aut chcąc nadążyć za zmieniająca się modą, produkują motocykle różnej maści. Sportowe, miejskie, terenowe, wyczynowe, to są główne ich typy, a rodzaj to:

 

• motocykle sportowe – popularnie nazywane ścigaczami, które charakteryzują się dużymi osiągami i sportową sylwetką. Owiewki zwiększające aerodynamikę, ostre hamulce i twarde zawieszenie, ich idealne środowisko to tory z dużą ilością zakrętów. Nie są wygodne na dłuższe trasy, raczej, do krótkich przelotów przez miasto. Przykładem może być Yamaha TZR 50.

P.S. Linka sprzęgła Yamaha TZR 50, jest dostępna w naszym sklepie, gdybyś potrzebował.

 

• motocykle turystyczne – duże masywne konstrukcje z silnikami o dużej pojemności wyposażone w duże zbiorniki pozwalają na pokonywanie długich tras i rzadkie odwiedziny stacji benzynowych. Wygodna pozycja za kierownica i możliwość załadowania większej ilości bagażu sprawia, że możesz ruszyć w niezapomniany rajd po kraju i zatrzymać się gdziekolwiek chcesz. Motocykle turystyczne mają też swoja odmianę Adventure, która dobrze sprawdzi się na nieutwardzonych drogach na przykład w Bieszczadach, to takie turystyczne enduro albo jeśli wolisz, motocyklowy SUV.

 

• motocykle sportowo-turystyczne – wygodniejsza pozycja za kierownica kosztem słabszych osiągów. Możesz jechać nim na tor lub wycieczkę. Przykładem jest dobrze znana, wręcz kultowa Suzuki Hayabusa.

 

• nakedy – pozbawione owiewek „golasy”, idealnie sprawdzają się w mieście, dzięki wyprostowanej pozycji za kierownicą.

 

• cruisery – krążowniki szos, z dużą ilością chromu. Masywne konstrukcje pozwalają utrzymać wygodną pozycję, kierując motocyklem. Kiedy siedzisz na takim, dzięki jego konstrukcji możesz delikatnie wyciągnąć nogi do przodu. Montowane są w nich owiewki.

 

• choppery – chudsza wersja cruiserów. Mniejszy bak paliwa, brak owiewek i inny rodzaj siedziska. Wysoko umieszczona kierownica i długi przedni widelec to znak rozpoznawczy chopperów.

 

• motocykle klasyczne – maszyny stylizowane na jednoślady z minionej epoki. Brak owiewek, okrągła przednia lampa, spory bak paliwa i długie siedzisko. Triumph Bonneville T100 idealnie nadaje się na przykład takiego motocykla.

 

• customy – przerabiane konstrukcje różnego rodzaju motocykli od streetfighterów po café racery, czyli uliczne podrasowane konstrukcje i maszyny wyścigowe z dawnych lat. Jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia. Możliwości przeróbek masz nieograniczoną ilość.

 

• offroadowe – to maszyny, które dobrze odnajdą się w terenie. Reprezentuje je cała grupa jednośladów: crossy – typowo wyczynowe maszyny bez homologacji dopuszczającej do ruchu publicznego, hard enduro – budowane na bazie crossa, homologowane, dzięki czemu możesz jeździć nimi nie tylko podczas zawodów, soft enduro – połączenie jazdy terenowej z jazdą miejską, cechują się mniejszą awaryjnością. Do tego jeszcze wyczynowe supermoto i trial

 

Motocykle i skutery

 

Motocykle i skutery ułatwiają życie. Nie tylko w Azji, ale i w naszym kraju coraz więcej osób przekonuje się, że można szybciej, wygodniej i bez stresu poruszać się jednośladem. Jazda motocyklem to już nie entuzjastyczna moda, ale przede wszystkim wygoda. W zatłoczonych miastach, gdzie ciągle brakuje miejsc parkingowych, samochody stoją w niekończących się korkach jazda na motocyklu lub skuterze ułatwia szybkie pokonywanie tras. W zależności od Twoich preferencji możesz mieć maszynę, jaka tylko chcesz, bo do miasta nadaje się praktycznie każdy motocykl lub skuter. Dostępność części i akcesoriów sprawia, że nie szukasz ich długo, dzięki czemu postoje w warsztacie są o wiele krótsze. Bo nie oszukujmy się, taka linka gazu Yamaha DT 125 może się przetrzeć i zerwać. W końcu to motocykl wyczynowy. Linka gazu Aprilia RS 50, linka gazu Yamaha Aerox i jakakolwiek linka gazu skutera jest poddawana obciążeniu dziesiątki razy podczas jazdy w mieście, bo i przeszkód do pokonania jest więcej, zwalniasz, przyspieszasz i tak cały czas. Zerwie się, trudno wymienisz na nową od polskiego producenta linek motoryzacyjnych Linmot. Podobna sytuacja, równie nieprzyjemna, to zerwanie linki sprzęgła. Znów mamy do czynienia z częstym zatrzymywaniem się w miejskiej dżungli. Linka sprzęgła Cross 125, linka sprzęgła Yamaha TZR 50, to może być element podatny na awarię, dlatego zastanów się nad wymianą zawczasu. Jeśli jesteś fanem motocykli zabytkowych, oldtimerów i w swoim garażu trzymasz jeden z nich, podczas renowacji w zasadzie wszystkie linki powinieneś wymienić, z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej poszukiwane jest linka sprzęgła Simson S51. Jeśli masz taki model w garażu, mamy dla Ciebie zamiennik tejże linki.

Skomentuj