Ostatnie informacje

Skuter silnik 2 suw vs Skuter silnik 4 suw

W dzisiejszych czasach dwukołowce stają się coraz bardziej popularne, a popyt na nie stale rośnie, co na to wpływa? Są one znacznie tańsze w utrzymaniu od samochodów, a wygodniejsze od rowerów. Na wybór pomiędzy motocyklem a skuterem składa się wiele czynników. Jeśli jednak to skuter jest w planach zakupu, to stając przed wyborem, należy wziąć uwagę objętość skokową silnika, a także jego typ. Przyjrzyjmy się więc typom silnika- do wyboru są dwie wersje. Pierwszą jest silnik dwusuwowy, a drugą opcją silnik czterosuwowy. Oczywiście obie te wersje posiadają swoje plusy, jak i minusy. Dziś porównamy te obie wersje i sprawdzimy, która z nich jest lepsza. 

Silniki spalinowe pracują poprzez wykorzystywanie procesu sprężania oraz rozprężania gazów w cylindrze. Początkowo w komorze dochodzi do sprężenia zimnego gazu, dopiero w wyniku zapłonu mieszanki dochodzi do rozprężenia gazu gorącego. Daje to energię mechaniczną, która potrzebna jest do następnego cyklu sprężenia gazu maszyny oraz jej napędu. 

Skuter silnik suv 2- jak działa? 

Pierwszym typem silnika, jakiemu się przyjrzymy oraz omówimy jego pracę, jest silnik dwusuwowy. Składa się on z dwóch suwów:

- Suwu sprzężenia- jest inaczej ruchem tłoka w górę. Odpowiada on za sprzężenie mieszanki nad tłokiem oraz otwór przestrzeni dla układu zasilania nad tłokiem. W pierwszej jego fazie dochodzi do płukania przestrzeni roboczej w silniku. Spaliny, jakie powstały w wyniku poprzedniego cyklu pracy, wytłaczane są przez tzw. kanał wydechowy, do którego napływa świeży ładunek. 

- Suwu pracy- zapłon paliwa następuje przed samym dojściem do tzw. martwego położenia, jakie znajduje się w tłoku. Zapłon paliwa wprawia tłok w ruch. Kiedy suw ten będzie już w fazie końcowej, modę nastąpić początek cyklu płukanka. 

Silnik ten nie posiada pompy, dlatego że mieszanka zasypywana jest przez tłok. Nie znajdzie się w nim także klasycznych zaworów, czyli rozrządu, a dlaczego? Konstrukcja w tego typu silnikach jest nieco uproszczona. Rozrząd przeprowadzamy, jest przez odsłanianie i zasłanianie odpowiednich kanałów, jakie znajduje są w cylindrze, wszystko to odbywa się poprzez tłok. Smarowanie silnika wytryskiem oleju jest możliwe, dlatego że ładunek przepływa przez skrzynię karbową. 

Silnik dwusuwowy- wady i zalety

Jak wszystko, co funkcjonuje, silnik dwusuwowy ma swoje zalety, ale i wady. Jak już wcześniej zostało wspomniane, silniki dwusuwowe nie posiadają pompy paliwa, dlatego że mieszkanka jest zasypywana na wskutek ruchu tłoka. W jego konstrukcji nie ma także zawodów i typowego mechanizmu rozrządu. Za zmarnowanie odpowiedzialne jest paliwo, które jest mieszanką benzyny z odpowiednim olejem. Zwykle jest to mieszkanka w proporcji 50:1- wszystko to, czyli prosta konstrukcja to pierwsza zaleta silnika dwusuwowego. Kolejną zaletą jest jego lekka oraz kompaktowa budowa. Brak w mim osprzętu, który nierzadko utrudnia montaż silnika w ramie motocykla. 

W cieniu zalet silnika dwusuwowego dostrzec można także jego wady. Można do nich zaliczyć wysokie zużycie paliwa- należy pochylić się nad tym, gdyż koszty paliwa cały czas utrzymują się na dość wysokim poziomie. Poza tym jest on mniej wydajny w porównaniu do silnika czterosuwowego- ale o tym później. Jego wadą jest także zużycie oleju- jest ono stałe i wymusza ciągłe sprawdzanie tego, jaki jest jego stan w dozowniku. 

Skuter silnik suv 4- jak działa? 

Drugim typem silnika, jaki weźmiemy „na tapetę”, jest silnik czterosuwowy. Także omówimy jego pracę, wady i zalety. W silniku czterosuwowym pracy następuje poprzez iskrę, która powoduje eksplozję mieszkanki spalania. Praca silnika czterosuwowego ma miejsce raz na dwa obroty wału. W tym silniku wyróżnia się 4 suwy pracy, mianowicie:

- suw wpływu powietrza czy mieszanki paliwowo- powietrznej

- Suw sprężenia 

- Suw pracy

- Suw wydmuchu spalin 

Zawory są podstawą wyposażenia silnika czterosuwowego, oznacza to więc, że musi on mieć rozrząd, ten zaś jest odpowiedzialny za odpowiednie zamykanie i otwieranie zaworów. Porównując ten silnik do silnika dwusuwowego, to możemy zaobserwować pierwszą znacząca różnice- dla przypomnienia, silnik dwusuwowy nie posiada zaworów, a tym samym rozrządu. Praca i wymiana ładunku tego silnika następuje w okolicach cylindra. Część ta jest szczelnie oddzielona od części, w które dochodzi do pracy wału korbowego. Szczelność tą umożliwiają pierścienie na tłoku. Sprawia to, że zastosowanie miski olejowej jest możliwe, a służy ona do smarowania silnika. Należy pamiętać, że jeśli dojście do nadmiernego zużycia pierścieni oraz gładzi cylindra, to olej przedostanie się wówczas do komory spalania. To zjawisko potocznie nazywane jest „bierze olej”.

Silnik suv 4- zalety i wady

Silniki czterosuwowe charakteryzują się tym, że są one bardziej ekonomiczne od dwusuwowych, co dla wielu osób w dzisiejszych czasach jest kluczowe. Ich spaliny są dużo mniej uciążliwe dla środowiska naturalnego wokół nas, które już i tak jest w znacznym stopniu narażone na zanieczyszczenia. Pracy silnika czterosuwowego towarzyszy także niższy poziom hałasu. Dodawanie do paliwa oleju nie jest potrzebne- są to zalety silnika czterosuwowego. 

Do wad silnika czterosuwowego zalicza jeży fakt, że jest on smarowany niezależnym układem. Często potrzebuje on dodatkowego osprzętu, czyli: układu smarowania, pompy paliwa oraz układu rozrządu. Wszystko to wpływa na masę całości, która się zwiększa. Sprawia to także, że jego konstrukcja jest bardziej skomplikowana. 

Silnik dwusuwowy czy silnik czterosuwowy- który lepszy? 

Silniki dwusuwowe powinny teoretycznie dwukrotnie zwiększyć moc jednostkową, jeśli porówna się je z silnikiem czterosuwowym, dlaczego? Na cykl pracy silnika dwusuwowego przypada jeden obrót wału, a na cykl pracy silnika czterosuwowego przypadają dwa obroty wału. Jednak wszystko to powinno tak wyglądać w teorii, jeśli chodzi o praktykę, to wygląda to nieco inaczej. Silniki czterosuwowego wcale nie marnują jednego obrotu wału. W rzeczywistości przyrost mocy w silniku dwusuwowym wcale nie jest dwukrotny. Wynika to z faktu, iż mieszanka paliwowo- powietrzna nie jest dobrze wymieszana. W silnikach dwusuwowych często dochodzi także do wzrostu zużycia paliw, jak? Mają w nich miejsce spore straty ładunku podczas przepłukiwania. W tego typu silnikach dochodzi więc do niepełnego spalania, w wyniku którego cześć paliwa dopala się w tłumiku, lub – co gorsza – wydostaje się do atmosfery w postaci czadu. Konstrukcja silnika dwusuwowego jest więc nieprecyzyjna- jego praca w biegu jałowym będzie zawsze nierówna. 

Jeśli chodzi o silnik czterosuwowy, to charakteryzuje się on wyższym ciśnieniem w komorze pracy- przyczynia się do tego dodatkowy suw, który wykonuje sprężenia mieszanki. Co prawda dochodzi do straty na jednym obrocie wału, ale można zyskać na jakości pracy. Ze względów ekonomicznych silniki czterosuwowego zdominowały rynek motoryzacyjny. 

Który jest więc lepszy? Lepszy jest silnik czterosuwowy. Wybór padł na niego ze względu na to, że jest on trwalszy. Prócz tego jest także łatwiejszy w obsłudze i jest on bardziej ekonomiczny. Silnik dwusuwowy nadaje się głównie dla osób, które są maniakami mocy, tuningu, a także prędkości. 

Zakaz sprzedaży silników dwusuwowych od 2018 roku

Wraz z 2018 rokiem weszły w życie nowe zasady dotyczące normy emisji spalin. Unia Europejska posługując się zaledwie jednym dokumentem, sprawiła, że kupno nowego skutera lub motocykla, który posiada silnik dwusuwowy, będzie niemożliwe. Niektórym osobom okazało się to być nie na rękę, gdyż ten typ silnika ma swoich wiernych, oddanych fanów. Dwusuwy są uważane przez nich za „genialne” ze względu na swoją prostą konstrukcję, która pozbawiona jest rozrządu. Jednak liczb wad tego silnika przeważa nad liczbą jego zalet. 

Linmot, producent linek do skuterów i motocykli

Linmot w swojej ofercie posiada linki do skuterów i motocykli czterosuwowych, jak i dwusuwowych. Rynek obecnie charakteryzuje się ciągłą zmianą. Ludzie coraz częściej szukają więc producentów, którzy dostosują się do ich potrzeb. Oferta Linmot jest elastyczna i w pełni odpowiada na zapotrzebowanie rynku. W naszej ofercie znajdują się: linki gazu, linka sprzęgła, linka hamulca, linka zmiany biegów. 

Skutery elektrycznie, gdzie najlepiej kupić? 

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście skuter elektryczny znanych europejskich oraz włoskich marek. Lepiej jest zakupić dobre skutery włoskie, np. Piaggio, skuter Vespa. Dużą popularnością cieszy się także skutery Yamaha oraz skuter Honda

Platformą, na jakiej jest duży wybór, jest platforma OLX. Prócz czeskiej wymienionych, można na niej zakupić skutery chińskie, skuter 125, skuter 50. Frazy takie jak: „skuter OLX”, „skuter 50 OLX” często są wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę Google. Linka licznika także znajduje się w ofercie Linmot. Skuter bez prawa jazdy- można jeździć? Osoby urodzone do 12 stycznia 1995 lub do 12 stycznia 2000 roku, posiadające kartę motorowerową, mogą poruszać się wszystkimi skuterami, które zarejestrowane są jako motorower- ale o tym w osobnym artykule. 

Podsumowując

Najlepszym typem silnika okazał się silnik czterosuwowy. Znaczące okazją się jego zalety ekonomiczne. Silniki dwusuwowe nie są już dozwolone w sprzedaży, wszystko to za sprawą rozporządzenia Unii Europejskiej, które zostało wydane w 2018 roku.

Skomentuj