Ostatnie informacje

Sterociągi Linmot

Ci, którzy pływają na jachtach i łódkach nie zwracają uwagi na sposób w jaki kierują swoim statkiem tak długo jak płyną w pożądanym przez siebie kierunku.
Mówiąc w skrócie kierowanie statkiem wyznacza kierunek. Dzieje się tak poprzez skręt kierownicy, która tak jak inne mechanizmy na łodzi potrzebuje regularnych przeglądów oraz czyszczenia w sezonie na pływanie.
Kierownica, która znajduje się na pokładzie statku czy łodzi jest częścią przekładni, która łączy ze sobą mechaniczny, albo elektryczny system, który steruje łodzią, to znaczy zmienia jej kierunek jazdy.
Łodzie z pozaburtowym silnikiem, steruje się w ten sposób, że ten silnik obraca
się na boki i dzięki temu zmienia się kierunek płynięcia. Sterociągi LINMOT to standardowe części zamienne łodzi, które dzięki swojej wysokiej jakości wykonania zmniejszają koszt eksploatacji.
Bez względu jednak na to, czy łódź wyposażona jest w silnik zaburtowy
czy inną metodę napędu, a także czy łódź jest waszą własnością czy może jest wynajmowana na jednodniową wycieczkę bądź długie rejsy - to warto nauczyć się jak działa system sterowania łodzią. Dobrze jest zrozumieć gdzie
znajdują się poszczególne elementy, aby móc je łatwo naprawić, gdy ster podczas rejsu zaprowadzi na manowce. Pamiętajcie, aby używać jedynie
sterociągów z gwarancją LINMOT.
Ster łodzi można nazwać systemem elementów na który składają się: kierownica, przekładnia, sterociąg oraz łączniki sterociągu. Wszystkie te części służą połączeniu kierownicy z silnikiem. Najbardziej istotnym elementem tej
układanki jest przekładnia, która zmienia obrót kierownicy w ruch pchająco – ciągnący sterociągu, który sprawia, że silnik przechyla się z lewej na stronę prawą stosownie do pożądanego kierunku trasy. Większość przekładni jest
typu obrotowego to znaczy używają kół zębatych, aby za pośrednictwem sterociągu w prawić w ruch ster. Rodzaje najbardziej popularnych przekładni są opisane poniżej:
- Przekładnia z kołami zębatymi redukcyjnymi. W tej przekładni jedno
albo dwa koła są zazębione z bębnem sterującym, który obraca
sterociągiem. Tego typu przekładnie potrzebują dużych rozmiarów obudowy pod kokpitem sterującym, dlatego też najczęściej nie będą odpowiednie dla małych, których kokpity
są zazwyczaj obarczone dużą ilością wskaźników i przycisków stłoczonych na
niewielkim obszarze. Nieważne czy czujniki bądź potencjometry będą typu
analogowego czy elektronicznego oraz czy będą one zlokalizowane ponad czy obok
kierownicy sterującej. One dostarczają informacji kierującemu na temat
obrotów silnika, prędkości oraz generalnego stanu łodzi takiego jak stan zużycia paliwa.
Przekładnie z kołami redukcyjnymi dobrze współpracują ze sterociągami
LINMOT,
- Przekładnia planetarna to trzy albo więcej koła zębate, które
zazębiają się z bębnem aby wprawić w ruch sterociąg. Takie rozwiązanie zabiera znacznie mniej miejsca, dlatego jest stosowane w łodziach z niewielkimi kokpitami. To rozwiązanie zużywa się znacznie szybciej, a także znacznie szybciej dochodzi do szkodliwego luzu w porównaniu do standardowej przekładni z kołami zębatymi redukcyjnymi. Tylko sterociągi marki LINMOT zapewnią płynną pracę układu sterociąg- przekładnia.
Naprawa Sterociągu w układzie sterowania łodzi.
Zachować sterociągi w dobrym stanie technicznym to poważne wyzwanie.
Zastosujcie się to poniższych wskazówek a będziecie pewni, że sterociągi będą pracować płynnie a nie rozciągać się i nie korodować.
- regularnie poddawajcie inspekcji sterociągi i miejsca ich łączenia.
- należy okresowo czyścić i smarować lubrykantem łączenia sterociągu. W tym celu używajcie litowego smaru.
- jeśli nie używasz łodzi poza sezonem żeglugowym wyciągnij sterociąg z ukłądu sterowania i dokładnie wyczyść a potem posmaruj
- używajcie sterociągów Linmot produkowanych z najwyższej jakości stali nierdzewnej
Sterociąg o odpowiedniej długości to taki który pracuje w odpowiedniej trajektorii. Innymi słowy jest odpowiednio naprężony. Ze względu na to, że nie jest zbyt długi nie załamuje się, nie zwija i przez to nie łamie, co powoduje, że podczas pracy zachowuje swoją sprężystość. To wszystko daje osobie sterującej łódź możliwość ergonomicznej pracy na wszystkich zakresach prędkości.
Podnosi to wydajność i redukuje powstawanie luzu w układzie sterowania.
Jeśli sterowanie staje się ciężkie, to znaczy jeśli kręcisz kierownicą z oporem to może być oznaka korozji bądź dostania się do przekładni zabrudzeń. Powodów może być wiele jednak najczęściej zabrudzenia mają charakter naturalny. Jest to pył, piach albo osadzający się osad z morskiej soli. Jeśli nie jesteś w stanie oczyścić sterociągu albo przekładni czy połączenia z silnikiem to
będziesz zmuszony na wymianę uszkodzonej części. Poradź się w LINMOT - europejskiego producenta sterociągów.
Czym jest zmęczenie przekładni?
Silniki zaburtowe łodzi wytwarzają duży moment obrotowy, który jest znaczącym obciążeniem dla układu sterowania i wymagane jest aby było to pod ciągłą kontrolą osoby sterującej nawet wtedy, gdy łódź płynie prosto. To znaczy
moment obrotowy obciąża układ sterowania w sytuacji, gdy łódź wykonuje manewr skrętu ale tak naprawdę to obciążenie jest odczuwalne przez cały czas pracy silnika. Jeżeli sternik się zmęczy i bezwolnie puści ster, aby ten obracał się samoczynnie to może dojść do niebezpiecznej sytuacji nagłej i
niepożądanej zmiany kursu.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się dlaczego przekładnia znajduje się zazwyczaj po prawej stronie łodzi (sterburta)? Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w hydrodynamice, rozłożeniu sił, naprężeń i ciężarów na łodzi oraz powstawaniem obciążenia jakiemu jest poddawany układ sterowania. Śruba napędowa łodzi z pojedynczym śmigłem silnika obraca się w lewo (zgodnie ze wskazówkami zegara) co jednocześnie wymusza obrót łodzi jako całej wokół własnej osi w prawo (sterburta). Aby zrównoważyć ten naturalny ruch wirowy łodzi i sprawić, aby nie znosiło jej w żadnym kierunku podczas płynięcia na wprost, projektanci łodzi umiejscawiają przekładnię na prawej stronie łodzi oraz mniej więcej na środku i tym samym ciężar układu sterowania a także ciężar ciała samego sternika czynią sterburtę cięższą co niweluje niepożądany ruch obrotowy, który powstaje wraz z pracą silnika.

Skomentuj